Kontynuując przeglądanie tej witryny, zgadzasz się na używanie plików cookie w celu gromadzenia danych analitycznych oraz wyświetlania reklam i zawartości dostosowanych do preferencji użytkownika zgodnie z Regulaminem i Polityką Prywatności
Lex uber - o nowelizacji ustawy o transporcie drogowym

Lex Uber – co w praktyce nowa ustawa oznacza dla kierowców

Piotr Bender
Piotr Bender

Kwiecień 5, 2019

Lex Uber to potoczna nazwa dla ustawy mającej na celu regulację rynku przewoźników komercyjnych w Polsce.

W teorii ustawa ma wyrównać szanse na rynku pomiędzy licencjonowanymi taksówkarzami, a kierowcami korzystającymi z aplikacji.

Wyrównanie to ma nastąpić przez wprowadzenie lub redefiniowanie niektórych punktów ustawy o transporcie drogowym.

Co jednak te wszystkie zmiany oznaczają dla kierowców, dla których aplikacje takie jak Uber mogą czasami być głównym źródłem dochodu?

Naliczanie opłat za pomocą aplikacji według Lex Uber

Najważniejszy z punktu widzenia kierowców punkt nowej ustawy mówi o sposobie naliczania opłat za usługę transportową.

Do tej pory w przepisach prawa jedynym sposobem na naliczanie opłat było posiadanie specjalnego urządzenia – taksometru, który naliczał opłatę w trakcie kursu.

W momencie w którym ustawa wejdzie w życie, do pełnoprawnych metod naliczania takiej opłaty dołączą aplikacje oraz portale internetowe.

W praktyce będzie to dużym ułatwieniem dla biznesów pokroju Ubera, Bolt, iTaxi czy Taxify.

Licencja

To co może nie spodobać się kierowcom świadczącym swoje usługi dla firm innych niż firmy taksówkarsie może być przymus posiadania licencji zawodowej.

Posiadanie takiej licencji wiąże się kosztami oraz czasem jaki należy poświęcić na przygotowanie się i podejście do egzaminu.

Ustawa zakłada zmiany w cenniku oraz wymogach jakie musi spełniać kandydat do uzyskania licencji. I tak:

  • Kandydaci nie będą musieli zdawać egzaminu ze znajomości topografii miasta.
  • Sama licencja będzie kosztowała mniej.
  • Kandydaci nie będą musieli wykazywać zabezpieczenia finansowego.

Ceny licencji w zależności od okresu ważności będą przedstawiały się następująco:

  • 2 – 15 lat kosztować będzie 320 zł – obecnie 700 zł
  • 15 – 30 lat kosztować będzie 380 zł – obecnie 800 zł
  • 30 – 50 lat kosztować będzie 450 zł – obecnie 900 zł

Licencja ma też zacząć dotyczyć samych firm. Uber oraz Bolt będą musiały zacząć działać na zasadach korporacji taksówkarskiej, co oznacza dla nich przymus weryfikacji licencji swoich kierowców oraz prowadzenia historii przejazdów.

Działalność

Z wejściem ustawy pośrednicy będą mogli zlecać przewóz osób jedynie przedsiębiorcom.

Oznacza to, że każdy zobowiązany do posiadania działalności gospodarczej, co w oczywisty sposób części z obecnych kierowców może przysporzyć dodatkowych obowiązków.

Projekt ustawy spotkał się ze sprzeciwem i niezadowoleniem obu ze stron.

Taksówkarze nie zgadzają się na zmiany w kwestiach dotyczących uzyskania licencji taksówkarskiej i już zapowiadają protesty.

Firmy pokroju Ubera i Bolta zauważyły, że przyjęta w obecnej formie ustawa może zaszkodzić innowacyjności na rynku transportowym, a w efekcie przynieść samym klientom więcej szkód niż korzyści.

Pełny zapis ustawy można znaleźć na oficjalnej stronie sejmu, a szerokie podsumowanie na stronie premier.gov.pl.